Biuro Projektowe "OLMAR"

O mnie
  Parę słów o twórcy tej strony
Linux
  Podstawowe wiadomości o Linuksie

Linux zamiast Windows
  Jak to zrobić, linuksowe odpowiedniki popularnych programów dla Windows

Linux i Windows
  Jak zintegrować Linuksa z Windows, Linux zamiast WinNT/Win2000 w sieciach Microsoft Networks

Oferta dla firm
  Jak wprowadzić Linuksa do firmy, oprogramowanie dla firm

Oferta dla szkół

Bazy danych
  mySQL, postgreSQL
i inne bazy danych
Programowanie
  C, C++, Pascal, Fortran, Java, Perl, PHP3, PHP4 i wiele innych kompilatorów i interpreterów OpenSource
Sztuczna inteligencja
  Pojęcia i metody, kierunki rozwoju, obszary zastosowań, sieci neuronowe, sterowniki neuronowe, algorytmy genetyczne, programy ewolucyjne i samodoskonalące się, systemy eksperckie, bazy wiedzy. Zastosowania w nauce, technice, ekonomii
Cyfrowe przetwarzanie sygnałów
  Filtry jedno- i dwuwymiarowe, procesory sygnałowe, analiza widmowa, transformacje falkowe, zastosowania w nauce i technice
Mikrokontrolery
  Oferta dla szukających nietypowych rozwiązań
Referencje
Moje publikacje
Linki


"Internet dla szkół" na Linuksie? Ależ tak!


Linux jest wspaniałą propozycją dla szkół. Szczęśliwi ci, którzy w ramach ministerialnego programu "Internet dla szkół" otrzymali w pełni wyposażone pracownie internetowe. Niestety, nie wszystkie szkoły spotkało to szczęście. Jednak i ci, którzy posiadają ministerialną pracownię, nie mogą czuć się w pełni szczęśliwi. Ministerialne rozwiązanie posiada parę wad i niedogodności. Pierwszą z nich jest oparcie się na WindowsNT/2000 jako serwerze szkolnej sieci. Można wskazać następujące wady takiego rozwiązania:
  • Jest to rozwiązanie bardzo drogie, gdyż każdy z komponentów systemu słono kosztuje. Z tego powodu szkoła ograniczona jest jedynie do określonej liczby stanowisk komputerowych, gdyż dołożenie kolejnego pociąga za sobą konieczność wykupienia dodatkowych licencji.
  • Jakość i stabilność serwera WindowsNT pozostawia wiele do życzenia. System często działa losowo, modem dostępowy do Internetu czasami "sam" się włącza narażając szkołę na wysokie koszty, a dyrektora przyprawiając o zawał serca, czasami stacje klienckie mogą się zalogować, a czasami nie, "źle sobie radzi" z wielokrotnymi połączeniami IRC, jest bezbronny wobec ataków z zewnątrz. Poza tym nie można zmienić nazwy serwera (a właściwie to można, tylko nie wiadomo jak). Natomiast z pewnością wiadomo, że będzie trzeba WindowsNT co najmniej raz ponownie zainstalować (koszt rzędzu 800,00 - 900,00 zł). Z listą problemów, jaką niesie ta technologia można się zapoznać w tym miejscu lub tutaj.
  • "Internet dla szkół" na WindowsNT zapewnia jedynie dostęp do Internetu i umożliwia zarządzanie siecią wewnętrzną. Brak jest jednak jakichkolwiek rozwiązań pozwalających bez dodatkowych, wysokich nakładów finansowych wykorzystać ten system do twórczego nauczania informatyki w zakresie wykorzystania Internetu, programowania, promowania szkoły w Internecie, czy też stosowania nowoczesnych technologii internetowych. Co mam na myśli pisząc te słowa, wyjaśnię w części poświęconej Linuksowi.
  • Technologia WindowsNT/2000 charakteryzuje się przerostem wymagań sprzętowych nad funkcjonalnością. Rozwiązanie ministerialne wymaga użycia jako serwera komputera co najmniej z pamięcią 128MB z procesorem Pentium i twardym dyskiem 3GB. To samo rozwiązanie na Linuksie wymaga komputera z procesorem 486/20MHz, 500MB HDD oraz 16MB pamięci RAM! Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale taka jest prawda.
Podsumowując można stwierdzić, że Ministerstwo wybrało rozwiązanie najgorsze z możliwych - drogie i nierozwojowe. Wdrażanie rozwiązania ministerialnego pociąga za sobą duże koszty zakupu licencji na serwery WindowsNT oraz bardzo drogiego sprzętu komputerowego, co obciąża budżet państwa (czyli nas wszystkich). Z kolei szkoły użytkujące ten system muszą ponosić wysokie koszty połączeń telefonicznych przy dostępie do Internetu (ze względu na archaiczną technikę wymagającą ciągłego pozostawania on-line podczas pracy z Internetem) oraz w przypadku rozbudowy laboratorium komputerowego - muszą ponieść wysokie koszty dodatkowych opłat licencyjnych. W przypadku, gdy szkoła posiada stały dostęp do Internetu, np. poprzez terminal SDI, powstają nowe problemy: szkolny serwer staje się obiektem ataków hackerów, wobec których WindowsNT jest bezbronny (chyba, że zainwestuje się dużą sumę pieniedzy w komercyjny firewall). Ponadto zaczną go dopadać robaki internetowe w rodzaju Nimda, które następnie wykorzystają szkolny serwer do ataków na inne komputery w sieci.

Wszystkich powyższych wad pozbawione jest zastosowanie Linuksa w miejsce serwera WindowsNT ponieważ:

  • Linux jest tani (koszt licencji zero zł), koszt zakupu: zero zł (przy ściągnięciu Linuksa z Internetu) do około 40,00 zł, jeśli kupisz Linuksa wraz z czasopismem (polecam Linux+).
  • Linuksa instaluje się i konfiguruje tylko jeden raz.
  • Linux się nie zawiesza i zawsze pracuje wydajnie i stabilnie. Czas bezawaryjnej, ciągłej pracy na poziomie 700 dni nie jest niczym niezwykłym.
  • Linuksem można zarządzać zdalnie (poprzez Internet), co pozwala zminimalizować koszty obsługi systemu.
  • Linuksa nie atakują wirusy. Odpowiednio skonfigurowany jest całkowicie odporny na ataki z zewnątrz.
  • Możesz do niego podłączać dowolną liczbę stacji roboczych Windows, może obsługiwać nie tylko szkolną pracownię internetową, ale także całą szkołę (np. komputer w sekretariacie, czy też w pokoju nauczycielskim).
  • Codziennie pojawia się średnio 100 nowych, darmowych, wysokiej jakości programów na tę platformę.
  • Linux otwiera nowe możliwości w nauczaniu informatyki i sprzyja opracowywaniu oryginalnych, autorskich programów nauczania tego przedmiotu.
  • Linux drastycznie zmniejsza koszty utrzymania szkolnej pracowni internetowej.
  • Linux umożliwia odcięcie dostępu do niepożądanych stron internetowych (np. stron pornograficznych). Stosowane przeze mni fitry anty-porno zapewniają 100% skuteczności i są nie do ominięcia.
  • Dzięki Linuksowi możesz prowadzić własną, szkolną domenę internetową, podnosząc tym samym prestiż Twojej szkoły. Możesz posiadać dowolną liczbę adresów pocztowych. Możesz poprzez Internet udostępniać rodzicom informacje o ocenach dziecka i zapewnić wirtualny dostęp rodzica do nauczyciela.
  • Możesz stworzyć własny, szkolny portal internetowy.
  • Możesz nawet bez dostępu do Internetu nauczać korzystania z Internetu: projektowania i prezentacji stron internetowych, obsługi IRC, wysyłania i odbierania poczty - te wszystkie usługi zapewnia Linux i to za darmo.
  • Masz dostęp do wysokiej jakości darmowych kompilatorów języków C/C++, Pascala i wielu innych. Masz dostęp do wysokiej jakości programów graficznych, muzycznych, itd.
To tylko niektóre z zalet wypływających z zastosowania Linuksa w miejsce WindowsNT. W szkołach, które wdrożyły Linuksa w swoich pracowniach internetowych podniósł się znacząco poziom nauczania informatyki, zwiększyło się bezpieczeństwo korzystania z Internetu oraz znacząco zmalały koszty utrzymania pracowni internetowej.

Proszę też nie zapomnieć, że wdrażanie systemów Open Source, w tym Linuksa, jest jednym z priorytetowych zadań, jakie sformułowało polskie Ministerstwo Łączności. Inwestując w Linuksa, inwestujesz w przyszłość. Chronisz nasze pieniądze i przyczyniasz się do rozwoju polskiego społeczeństwa. Po co płacić tyle pieniędzy za Windows, skoro można mieć za darmo znacznie wyższą jakość? Szkolnictwo polskie jest niedofinansowane, nauczyciele zarabiają marne grosze, reforma szkolnictwa utknęła w martwym punkcie z powodu braku funduszy. Kupować w takiej sytuacji drogie licencje na komputery WindowsNT/2000 to marnotrawienie pieniędzy podatników. Jeśli jesteś nauczycielem lub dyrektorem szkoły, zastanów się chwilę. Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się ze szkołami, które już wdrożyły Linuksa i zrób to też w swojej szkole.
Linux jest już szeroko stosowany w szkolnictwie wielu krajów europejskich oraz pozaeuropejskich. We wszystkich krajach Unii Europejskiej Linux uważany jest za ważną platformę systemową. Opublikowana  w końcu roku 2002 dyrektywa unijna wskazuje na Linuksa i inne rozwiązania oparte o licencje Open Source jako preferowaną technologie przy wdrażaniu nowych rozwiązań informatycznych.
W Polsce zainteresowanie Linuksem w szkolnictwie systematycznie wzrasta, a liczba szkół stosujących Linuksa wciąż się zwiększa. Najlepszym dowodem na wzrastajace zainteresowanie tą platformą wśród nauczycieli i dyrekcji  szkół są ogólnopolskie konferencje "Linux w szkole" oraz powstanie kwartalnika pod tym samym tytułem. Więcej na temat tych konferencji oraz  kwartalnika "Linux w szkole" można znaleźć na mojej stronie głównej. Tam też znajdziesz prezentacje z moich wystąpień na pierwszej konferencji "Linux w szkole".

Nowości
Zapraszam wszystkich zainteresowanych "Szkolnym Dziennikiem Internetowym" do odwiedzenia strony Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Swarzędzu.

"Dziennik" działa pod kontrolą systemu operacyjnego Linux i w całości oparty jest o biblioteki i narzędzia Open Source. Informacje o uczniach, ocenach i nauczycielach przechowywane są w relacyjnej bazie danych mySQL. W celu zapewnienia prywatności, połączenie z "Dziennikiem" realizowane jest za pomocą szyfrowanego protokołu SSL, a każdy rodzic otrzymuje hasło upoważniające do skorzystania z serwisu.

Dla osób chcących się zapoznać z możliwościami "Dziennika", utworzony został "testowy" uczeń, którego oceny można obejrzeć (proszę zajrzeć do pliku pomocy na stronie "Dziennika"). "Dziennik" przechowuje wszystkie oceny uzyskane przez ucznia podczas nauki w szkole, dzięki czemu możliwe jest śledzenie postępów dziecka w perspektywie wielu lat nauki szkolnej. Rodzice posiadający konto poczty e-mail mogą skorzystać z automatycznego powiadamiania o nowych ocenach dziecka.

Oprócz prezentacji ocen, "Dziennik" oblicza statystyki, np. średnie ocen z poszczególnych przedmiotów oraz alarmuje, gdy oceny zaczynają odbiegać od wartości przeciętnych. Dla nauczycieli dostępne są dodatkowe opcje pomagające nadzorować przebieg procesu dydaktycznego uczniów.

"Dziennik" przystosowany jest do wprowadzania ocen z terminali nauczycielskich znajdujących się w klasach. Obsługa całości realizowana jest poprzez dowolną przeglądarkę internetową i jest niezależna od systemu operacyjnego. Terminale nauczycielskie mogą więc pracować pod dowolną wersją Windows.

Dostępna jest również wersja "Dziennika" pracująca pod WindowsNT/2000. Możliwa jest też praca w środowisku Windows95/98, jednak nie jest zalecane instalowanie tego pakietu w tym systemie ze względu na niską jakość Windows95/98, brak stabilności i zabezpieczeń.


Kontakt ze mną: molej@olmar.poznan.pl    Powrót do głównej strony